Skip to Main Content
1728483075936

1. Fonden for Fynske Banks historie

Fonden for Fynske Bank er stiftet som Fonden for Svendborg Sparekasse i forbindelse med Svendborg Sparekasses omdannelse til aktieselskab i 2001. I forbindelse med omdannelsen blev den oparbejdede kapital i henhold til lovgivningen anvendt til grundlæggelsen af fonden.

Da Svendborg Sparekasse A/S i 2013 fusionerede med Vestfyns Bank A/S skiftede fonden navn til Fonden for Fynske Bank.

Fonden for Fynske Bank besidder 3.409.180 aktier, svarende til 44,97% af aktiekapitalen i Fynske Bank A/S.

2. Fonden for Fynske Banks formål

Fonden er en erhvervsdrivende fond.

Af vedtægterne fremgår, at fondens formål er:

  • at videreføre Svendborg Sparekasses virksomhed i Fynske Bank A/S, således at dette til stadighed fremstår som et konkurrencedygtigt og velkonsolideret pengeinstitut, og
  • at udøve anden finansiel virksomhed gennem investeringer i aktier eller andre kapitalandele og konvertible obligationer i erhvervsdrivende virksomheder af enhver art og
  • at udøve almennyttig eller velgørende uddelingsvirksomhed


3. Forankret i vedtægterne

Fondens uddelingspolitik er forankret i vedtægterne, senest opdateret 21.10.2013. Fondens bestyrelse har på grundlag af vedtægterne fastlagt en uddelingspolitik baseret på vedtægtsbestemmelsen.


4. Uddelinger fra Fonden for Fynske Bank

Uddelinger sker hovedsageligt til formål indenfor kultur og fritid, hvor der lægges vægt på bæredygtighed.

Fondens bestyrelse fastlægger årligt et beløb, som kan uddeles til almennyttige og velgørende formål.


4.1 Uddelingskriterier

Fonden støtter aktiviteter, der skaber sympati for såvel modtager, Fynske Bank som Fonden for Fynske Bank.

Fonden for Fynske Bank ønsker at bidrage til øget bæredygtighed i samfundet. I den forbindelse har Fonden for Fynske Bank valgt 3 overordnede temaer, som i særlig grad prioriteres ved udlodning af donationer. Det er:

  1. Væredygtighed – trivsel, viden og fællesskaber
    Fonden ønsker at understøtte unges væredygtighed; herunder fokus på den mentale sundhed og trivsel samt viden om privatøkonomi, og et bæredygtigt forbrug. Målet er at understøtte unge menneskers grundlæggende forståelse for egen økonomi, og en forståelse for bæredygtig økonomi. Økonomisk forståelse giver tryghed, bedre mental sundhed og mindre stress.

  2. Viden om finansiel bæredygtighed og virksomheders samfundsansvar
    Fonden vil øge viden om finansiel bæredygtighed og virksomheders samfundsansvar for små og mellemstore virksomheder

  3. Viden om – og forbedring af det maritime miljø
    Fonden ønsker at understøtte lokalsamfundets viden om og forbedring af det maritime miljø


Fonden for Fynske Bank ønsker tillige at fremme det lokale foreningsliv samt den kulturelle udvikling, når det

  • udvikler værdifulde fællesskaber inden for kultur- og foreningslivet,
  • øger attraktiviteten for brugerne og indbyggerne lokalt
  • Fonden lægger vægt på følgende forhold:
  • Der er tænkt på bæredygtighed i projekterne/aktiviteterne.
  • Der er tænkt frivillighed i projekterne/aktiviteterne.
  • Der er tænkt på æstetiske forhold i projekterne/aktiviteterne.
  • Der er tænkt på sikkerhedsmæssige forhold i projekterne/aktiviteterne.
  • Ansøgeren ønsker at skabe aktivitet i lokalsamfundet.
  • Der ydes støtte til formål, der har karakter af afgrænsede projekter eller begivenheder.
  • Aktiviteten skal medvirke til at skabe udvikling og sammenhold samt være til glæde for deltagerne.
  • Etablerede foreninger deltager med egenfinansiering, hvis det er muligt.


4.2. Geografisk fordeling af uddelinger

Uddelinger kan ske inden for hele det geografiske område, hvor Fynske Bank A/S driver sin bankvirksomhed.


4.3. Udenfor uddelingspolitikken

Der ydes normalt ikke støtte til enkeltpersoner, rejser, studieture og udlandsophold, drift og administration samt politiske og religiøse organisationer.


4.4. Krav til ansøgninger

Der stilles krav om, at ansøger

  • har et gyldigt CVR-nummer,
  • vedhæfter gældende vedtægter til ansøgningen,
  • redegør for formål og baggrund for projektet,
  • vedhæfter budget og finansieringsplan, herunder oplysninger om egenfinansiering, offentlige bidrag samt øvrige finansieringskilder.


4.5. Behandling af ansøgninger

Fondens uddelinger besluttes som udgangspunkt på 4 årlige bestyrelsesmøder.

Alle ansøgninger modtages og behandles af fondens administrator, som sikrer, at disse er i overensstemmelse med fondens uddelingsformål. Ansøgninger i overensstemmelse hermed og som beløbsmæssigt er over kr. 100.000 medtages og behandles på næstkommende bestyrelsesmøde.

Ansøgninger under kr. 100.000 behandles af Fondens administrator og bestyrelsesformand, hvorefter ansøgninger en gang i måneden indstilles til Fondens bestyrelses afgørelse.

Der gives ikke begrundelse for afslag.

Et donationstilsagn er normalt gyldigt i 12 måneder, hvorefter det bortfalder. Efter ansøgning til Fonden kan donationstilsagnet dog i særlige tilfælde forlænges ud over 12 måneder.


5. Ansøgning

Ansøgning til Fonden for Fynske Bank kan ske via udfyldelse af et ansøgningsskema fra Fondens hjemmeside. 


6. Ajourføring af politikken

Fondsbestyrelsen gennemgår minimum en gang årligt uddelingspolitikken og beslutter eventuelle ændringer.

Fondsbestyrelsen har senest gennemgået og godkendt uddelingspolitikken den 4. december 2024.